Rallytävlingar hör till de mest populära i världen och med sin mångfald upplever många förare dem som de roligaste. Till skillnad från till exempel Formula 1, där man far runt och runt på en asfaltbana i hisnande hastighet är ett rally ett lopp där man tar sig igenom olika miljöer. Här handlar det alltså inte bara om att koncentrera sig på varv och extremhastigheter utan om att klara av olika typer av vägar och ibland även hinder som stolpar eller tunnlar. Ett rally är en allroundupplevelse som är spännande för både deltagare och åskådare.

Man skall dock inte tro att det går långsamt! Tvärtom, här uppnås extrema hastigheter men bilarna som deltar får inte ha trimmade motorer. Däremot får biltillverkaren göra vissa anpassningar och modifikationer för att ge bästa möjliga resultat, som till exempel att ändra på bromssystemet, växellådan och bilens utformning. Eftersom rally är ett samlingsnamn för ett antal olika slags tävlingar så kräver olika lopp olika styrkor och därför finns det specifika regler inom de många kategorierna.

I Sverige finns det ett antal olika rallyn och man har stor variation på typer av bilar som deltar. Man har till exempel ekonomirallyn där helt vanliga bilar som är minst sjutton år gamla får delta och där man inte har gjort några ändringar på varken bil eller motor. Det roliga med dessa tävlingar är just att det är frågan om vanliga bilar och många i publiken känner igen sig i dem då de själva använt dem i många år.

En hårdare rallytävling är Grupp A och här går det mycket snabbare och dessutom är bilarna mer eller mindre trimmade, dock inom vissa ramar. Kriteriet för att delta i denna typ av lopp är att bilen måste vara tillverkad av något av de officiella bilmärkena och här är det fråga om bilar som framställts för syftet.