Bland världens absolut mest kända och mest prestigefulla lopp inom bilsport är Formula 1 i toppen och varje år sitter miljontals tittare som klistrade vid Tv-rutan när tävlingarna går av stapeln. Här handlar det om det bästa av det bästa och loppen har en lång och brokig historia som går nästan hundra år bak i tiden.

De första loppen kallades för Grand Prix och började på 1920-talet och här gällde i princip inga regler, annat än att man skulle vara snabbast och komma i mål på kortast möjliga tid. Det gjorde loppen till en hisnande, och ofta farlig, upplevelse för både deltagare och åskådare samtidigt som de upplevdes som spännande. Stora biltillverkare experimenterade med starka motorer och designer och loppen var ett tillfälle att visa sin innovationsförmåga och expertis.

Med andra världskrigets utbrott avbröts tävlingarna men togs upp bara ett par år efter att det blivit fred igen. Nu hade både publikens och tillverkarnas mentalitet ändrats och man bestämde sig för att fastställa ett antal regler, framför allt vad gällde hur bilarna skulle vara utformade men också för förarna. Detta utarbetades i en så kallad formel, och därför bestämde man sig för att döpa om tävlingarna till Formula 1, där ettan symboliserade att den bil som vann blev det främsta bilmärket i branschen. Sedan dess har formeln ändrats rejält men det var alltså tanken om att ha fasta regler som gav tävlingen sitt nya namn.

Bland reglerna för Formula 1 hittar vi bland annat tekniska instruktioner för hur bilarna skall vara utformade och hur de klarar krascher. Till exempel får de inte vara bredare än två meter och däcktillverkaren Pirelli förser tävlingarna med tre olika modeller, som lagen kan välja mellan innan loppen går av stapeln. Bilarna måste vara framhjulsstyrda och själva cockpiten och motorn skall klara krascher upp till vissa hastigheter.